متن زیر برگرفته از برنامه درسی مصوب وزارت عتف می باشد

گرایش ریاضی مالی یکی از شاخه‌های علوم ریاضی است که در دهۀ اخیر رشد بی‌سابقه‌ای یافته است. در این شاخه از علوم ریاضی، هم برای علاقه‌مندان به ریاضیات نظری و هم برای آنان که به کاربردهای ریاضی توجه دارند، دنیایی از پیچیدگی‌ها و مسائل چالش برانگیز وجود دارد. علاوه بر این، بازارهای مالی و مؤسسات مالی همه روزه از نتایج تحقیق محققان در زمینه‌های مالی بهره می‌برند و همواره خواستار نتیجه‌های بهتر، تخمین‌های بهتر و تقریب‌های واقعی‌تر برای پیش‌بینی آیندۀ بازار هستند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی نیز برای نتیجه گرفتن از این گونه تحقیقات، در دنیا صورت می‌گیرد که این خود باعث جذب نخبگان، علاقه‌مندان و محققان به این عرصه و پیشرفت سریعتر این شاخه از علوم ریاضی شده است. بنابراین راه‌اندازی دورۀ کارشناسی ارشد ریاضی مالی گامی رو به جلو برای فراهم کردن زمینۀ مطالعه و پژوهش دانشجویان علاقه‌مند به ادامۀ تحصیل در این زمینۀ رو به رشد از علوم ریاضی و تربیت متخصصانی است که بتوانند نیازهای علمی-پژوهشی- کاربردی-فناوری را در نهادهای مالی کشور، تأمین کنند. همچنین این اقدام باعث گسترش واژگان و مفاهیم علمی و نوشتجات مربوط به این موضوع در میان جامعۀ علمی کشور و موجب همسویی بسیاری از رشته‌های علمی به منظور تحقیق در این زمینه می‌شود.

دورۀ کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی-گرایش ریاضی مالی، یکی از دوره‌های آموزشی و پژوهشی در سطح تحصیلات تکمیلی در نظام آموزش عالی کشور است که پس از دورۀ کارشناسی آغاز و به اعطای مدرک رسمی دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش ریاضی مالی می‌انجامد و از نظر اجرایی تابع ضوابط، مقررات و آیین‌نامه‌های مصوب شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

هدف از ایجاد دورۀ کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی- گرایش ریاضی مالی، تربیت افرادی است که در زمینه‌های زیر تبحر داشته باشند:

  • پژوهش در مبانی نظری ریاضی مالی؛
  • به کارگیری روش‌های احتمالاتی و فرایندهای تصادفی در تحلیل مسائل مالی؛
  • به کارگیری روش‌های عددی در حل مسائل مالی؛
  • به کارگیری روش‌های آماری به ویژه تحلیل داده‌ها در حل مسائل مالی؛
  • به کارگیری علوم رایانه و روش‌های محاسباتی در حل مسائل مالی؛
  • کسب توانایی در زمینه‌های مرتبط با علوم اقتصاد و مدیریت و به  کارگیری آموخته‌ها در مشاغل مالی، کار در کارگزاری‌ها، مؤسسات سرمایه‌گذاری، بانک‌ها، شرکت‌های بیمه‌ای، بازار سهام و بخش‌های مالی ادارات و سازمان‌های دولتی و خصوصی.

با توجه به انواع مبادلات مالی و کالا در دنیای امروز مانند مبادلات نفتی، معاملات مالی از طریق قراردادهای مختلف مانند بیع متقابل، خرید مدت‌دار، خرید ریسک‌دار، سرمایه‎گذاری‌های مدت‌دار و ریسک‌دار، ضرورت آگاهی علمی و دقیق از این مدل‌ها برای مؤسسات مالی دولتی و خصوصی بیش از پیش احساس می‌شود. بر این اساس، اجرای این دوره می‌تواند کمک‌های شایان توجهی به حل مسائل و مشکلات مالی کشور بکند و با تربیت پژوهشگرانی که قادر به انجام پژوهش‌های بنیادی در سطح مرزهای دانش هستند، سطح کیفی و کمی تحلیل‌های مالی را در کشور ارتقا دهد.

عنوان دوره: کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی- گرایش ریاضی مالی

پیش نیاز ورود: دارا بودن مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های علوم ریاضی یا مدرک کارشناسی آمار

Shopping Basket